Learning Activity – Coming Up With a Strategy

Learning Activity – Coming Up With a Strategy              (6 hours)
  1. Set up a meeting with a business owner and ask him/her what he/she would want from a website. Also ask him/her what the business strategy is and how the website would fit into it.
  2. Then write a detailed document about this.
  3. I would like you to use the information from this document and create a website architecture.
  4. Now let’s focus on the web design strategy. Your document should justify all the major decisions you make – from the domain registration, hosting, design and target audience through to what you decide in terms of programming.

Please upload your document and website architecture to your WordPress blog.

Well, this feels much like a repetition of last week or maybe I went a bit overboard last week. Nevertheless I’ll post it again and flesh it out a bit.

Målet med en hjemmeside

Det overgripende målet med en hjemmeside vil selvfølgelig være å øke salget.

Spesifikt vil en hjemmeside kunne hjelpe til med å presentere forskjellige kampanjer for å øke salg i perioder der det er mindre å gjøre. Den kan og brukes til å presentere filosofien til eierne til et større publikum i riktig målgruppe. Allmenn informasjon om åpningstider og forbedringer kan og presenteres.

Hjemmesiden vil kunne være en plass å presentere cateringtilbud for presumptive kunder og for å markedsføre event som «gjestespill av kokken XX».

Krav til hjemmesiden

Da hoveddelen av brukere idag (og særlig brukere på ferie) kommer seg på nett med mobiltelefoner og nettbrett må hjemmesiden være responsiv (mobile first).

Da eierne er meget opptatt under sesong og administrasjonen av hjemmesidene kan komme til å administreres av andre / flere så skal det være så enkelt som mulig å gjøre dette. Derfor bør den være tilknyttet et Content Management System (CMS) som WordPress.

Fordelen med et CMS er at det er enkelt å «begynne smått» for å deretter bygge på med flere sider / informasjon.

Design

Designet skal reflektere filosofien til eierne og treffe den primære målgruppen.

Farger og fonter skal harmonere med en designprofil som må utarbeides.

Tiltak for markedsføring av hjemmesidene

Primært vil sosiale medier være en god mulighet for å drive trafikk til hjemmesidene. Ved å tenke strategisk og f eks poste på Facebook om kampanjetilbud som er relevante for målgruppen ved riktig tidspunkt.

Tilknytningen til trysil.no bør og kunne hjelpe til å drive trafikk til sidene, særlig for event.

Lokalt kan skilting a la «på vår nye hjemmeside vil du finne ukens meny på dagens rett» være en måte å få trafikk.

Målgruppe

Primær:

Aktive skikjørere

alder 30 – 65 år

middels til høy inntekt

Hovedsaklig skandinavisk

Familie

Eksempelkunde/r 1:

Trond er 40 år og jobber til daglig med salg i Oslo. Han og hans kone Lise, 32 år, bor i leilighet sammen med sine to barn Even 7 år og Hilde 5 år. Lise jobber og heltid, som administratør på et byggefirma, og de har samlet relativt god råd på tross av at Oslo er en dyr by å leve i. Hele familien er glad i å være utendørs. Helger og ferier brukes gjerne på en eller annen friluftsaktivitet. De sykler mye i barmarksperioden og kjører på ski om vinteren. Trond og Lise syns begge at det er viktig å få unger i aktivitet og gi dem mye tilfeller til friskluft. Det får dem å kjenne seg som gode foreldre og barna blir trøtte og fornøyde. Win-win.

Trond er den som er aller gladest i skikjøring. Så pass at han fikk igjennom at de skulle kjøpe seg campingvogn som de kunne plassere på campingen i Trysilfjellet. Den brukes mye hele vinteren. I ferieperioder og under noen helger reiser hele familien til fjells. Trond passer da og da på og svippe opp en tur selv eller sammen med «noen av gutta» for å få seg litt fri fra unger og familiekrav. Det er blitt litt av hans fristed i en stresset hverdag.

Når de er i Trysil så er hovedformålet å slappe av gjennom aktivitet. De kjører mye på ski, det er viktig å være tidlig på’n på dager med fine forhold så de står gjerne først i køen når heisen åpner på morgenen. Deretter kjører de mest hele dagen. Ungene har blitt så flinke til å kjøre at de kommer seg overalt på fjellet, men barna liker seg best på turistsenteret der det finnes mange skogsløyper å kjøre. Det er og viktig med grønn og blåparken.

Å ta seg en pause i ny og ne er og viktig. Det å sette seg ned sammen barna som er glade og rosenkinnet for å ta en kaffe og en kakao er koselig og en viktig del av helhetsopplevelsen når de er i Trysil.

Både Trond og Lise er på Facebook og legger ofte ut bilder og kommentarer da de er på tur med barna. Det er en form for selvhevdelse og for å vise alle andre hvor mye de er aktive med sine barn.

Drivere:

God service

Lettvint

Opplevd kvalitet, det lille ekstra

Bli sett, identifikasjon

En god deal

Barrierer:

Lange køer

Når kvalitet/service ikke holder mål.

Eksempelkunde 2:

Linda 45 år, arbeider som innredningsarkitekt i Göteborg. Hun er skilt siden 5 år tilbake og har levd som singel siden. Hun har en sønn, Micke, fra det tidligere ekteskapet. Micke som nå er 15 år bor for det meste hos Linda. Lindas foreldre som begge er døde, hadde en hytte på Trysilfjellet sør. Denne har gått i arv til Linda, som var det enda barnet.

Lindas økonomi er grei. Den egne bedriften klarer å holde Linda og Micke flytende, men kun en inntektskilde gjør de litt sårbare om hun har en dårlig periode på jobben. Og en tenåring koster mye penger har hun funnet ut.

Hytten er mye i bruk i vinterperioden da de begge liker seg i Trysil (enn av de få plasser de faktisk er overens, for det meste). Micke kjører brett og henger mye i parken sammen med venner han fått opp i gjennom årene i Trysil. Det gjør at Linda er mye for seg selv når de er der. Hun kjører en del på ski, men sjelden en hel dag. Det blir gjerne både en og to fika pauser på en dag i tillegg til lunsj. Da hun ikke er så veldig fysisk aktiv til daglig så blir beina fort slitne. Dessuten er nesten enda muligheten hun har til å få treffe Micke under dagen å betale for en fika. Ellers har han ikke tid med Linda på dagen. Som en arbeidsskade er Linda veldig opptatt av det visuelle og det funksjonelle i det hun ser rundt seg «at ting henger sammen». Hun er og avhengig av GOD kaffe og er litt for gla i søtsaker (i følge sin egen samvittighet).

Hun er meget aktiv på sosiale medier og legger gjerne ut bilder på seg selv i forskjellige omgivelser og situasjoner. I hemmelighet har hun innrømt for seg selv at det nok er litt for å vise omverden at hun har det fint og ikke er så alene som hun innimellom føler seg.

Drivere:

Sosialt samvær

Visuelt inntrykk

Opplevd kvalitet

Bli sett

Barrierer:

Bli ignorert, ikke sett

Omgivelser som ikke matcher

Sekundær:

«engangsgjester» (tilreisende feriegjester)

Nordeuropeer

middels til høy inntekt

profesjonelt aktive (mennesker i arbeid)

Liker fysisk aktivitet

Drivere:

Opplevd kvalitet (pris?)

Unike mat og drikkeopplevelser

Bli sett og forstått

Barrierer:

Kulturforskjeller (f eks Engelskmenn drikker te, ikke kaffe)

Høyt prisnivå i Norge

Manglende service

Vanskelig å finne/forstå informasjon (Skilting på engelsk?)

Eksempelkunde/r

Stanley er en 50 år gammel IT-tekniker fra London. Han og hans kone Elisabeth (48 år) er i Trysil for første gang. Dette er deres første skiferie. De har tidligere primært reist til syden og på et par storbyferier. Dette er en helt ny og spennende opplevelse. Bildet de hadde i hodet om at de skulle svisje ned for bakkene i solskinn og sitte på afterski og drikke glühwein ved peisen har ikke helt slått inn. Det har vært overskyet og kaldt alle dager og dette med skikjøring var mye vanskeligere enn de forestilt seg. Begge har tatt privatleksjoner i skiskolen og gjør fremskritt men de er fremledes primært tryggest i barnebakken. De er som regel «helt skutt» etter skileksjonene og føler godt på kroppen at de ikke er 20 år gamle lenger.  Som alle engelskmenn er svaret på spørsmålet «hva skal vi gjøre nå?» å ta en kopp te. I en kaffedrikkende nasjon som Norge er det vanskelig å finne en god kopp te har de oppdaget. Dessuten er skiltingen på restaurantene i prinsipp umulig å forstå.

De er dog godt vant til å være på reise så de vet hvordan det kan være. På plussiden er at «ALLE» snakker engelsk. Den muntlige kommunikasjonen er mye bedre enn de er vant til.

De bruker begge sosiale medier for å «skryte» for sine venner og slektinger hjemme i England når de er på tur. De syns at Tripadvisor har vært til stor hjelp for å finne god mat og drikke når de har planlagt sine ferier og når de er på plass.

Tanker rundt mulige kampanjer:

Kampanjesider på hjemmesidene kan planlegges og lages på forhånd. De kan deretter publiseres og markedsføres ved antatt riktig tidspunkt.

«En bedre kaffe»

Sindrestua har bedre kaffe og gode bakevarer. En kampanje som markedsfører dette i perioder da den riktige kundemassen er i fjellet vil kunne hjelpe på omsetningen.

I perioder med mye engelske gjester er en tanke å promote

«Fredagsmiddagen er klar»

En kampanje som retter seg mot gjester som skal på kveldskjøring på fredager og/eller som kommer opp til Trysil på fredag ettermiddag for å kjøre ski i helgen. Denne kan med fordel promotere f eks hamburger med lokalproduserte råvarer.

«Metervare pølse i Høgeggagrillen»

For å promotere den godeste pølseretten i Fjellet. «A little harder to get, very easy to want».

Arbeidsskjemaer

affærsstrategi_Sindre Kundestrategi_Sindre markedsstrategi_hamburger markedsstrategi_høgegga markedsstrategi_kaffe

More like this in my previous post

 

Leave a Reply